Historie, minner og steder

I uke 39 skal gruppen ta for seg og skrive et blogginnlegg om relasjonen mellom historie, minner og steder i en historiedidaktisk sammenheng for å finne ut hvordan historiske steder er med på bygge opp en identitet og dermed diskutere bruk av historie, identiteter i forhold til disse tre begrepene ved hjelp av eksempler og utdypning av de forskjellige begrepene.

Monumenter er satt opp som en representasjon for fellesskap, identitet og stolthet, der de hyller de gode gjerninger og heroiske dåder, som seirer i krig og samfunnsendring. Disse monumentene gir fellesskapet en felles kontekst som gir kollektivet et inntrykk av historiske begivenheter, siden svært få har et helt likt minne av hendelser som tidligere har hendt. Et eksempel på et slik monument i Trondheim, hvis vi ser bort i fra Nidarosdomen, Munkholmen, Kristiansten Festning, Gamle Bybro, Stiftsgården og statuen av Olav Tryggvasson, er statuen av Leiv Eiriksson son befinner seg på Piren. Statuen ble gitt som en gave til byen fra nordisk-ættede amerikanere fra Seattle, der det befinner seg en tilsvarende kopi, i forbindelse med Trondheims tusenårs-jubileum i 1997. Ved siden av statuen finner man en rekke med navneplaketter som hedrer sponsorene av statuen, som alle er etterkommere etter mennesker som emigrerte til Nord-Amerika (Vinland) i ca. år 1000, da Leiv Eiriksson viste vei.

leiveriksson

Minnesmerker er representasjoner for endring og påminnelse i forbindelse med negative, tragiske eller traumatiske hendelser, men i de fleste tilfeller er det for å hylle mennesker av betydning som ble ofre for traumatiske hendelser under krig og nød. De fleste minnesmerker minner ofre, martyrdød eller soning. Minnesmerker blir også reist som en påminnelse eller et symbol på endring for å hindre at slike hendelser gjentar seg.  Felles for både monumenter og minnesmerker er at de kan befinne seg på et annet sted enn det faktiske stedet hvor den historiske hendelsen tok sted.

Et eksempel på et slikt minnesmerke er snublesteinene som finnes rundt omkring i landet, blant annet også her i Trondheim. Snublesteinene er minnesmerker for individuelle ofre under Holocaust. Steinene finner man utenfor der ofrene bodde. På Ila finner man for eksempel steinene til familien Klein, i Cissi Kleins gate, og steinene symboliserer familien som ble ofre for Hitler og nazistenes vrede da de ble tatt fra sitt hjem, deportert fra Norge og senere drept i Auschwitz. Man husker Cissi Klein som en prominent figur (ettersom hun fikk egen gate oppkalt etter seg og en statue ved Kalvskinnet skole) som kan tenkes på som “Norges egen Anne Frank”, en ung jente, som ble tatt fra livet alt for tidlig. Det er enklere for unge mennesker å identifisere seg med en figur som Cissi Klein enn en gammel veteran når det kommer til undervisningsopplegg om andre verdenskrig. For elever i Norge, spesielt da Trondheim, som får lærestoffet knyttet til akkurat det stedet de bor og lever. Dermed blir dette en direkte kobling til hvordan identitet blir dannet gjennom en «synlig» opplevelse av historien.

cissi1cissi2cissi3

Minner gir liv til historien, hvis ikke kunne man muligens bare sett på historie som tørre faktakunnskaper. Man kan ha mange felles minner selv om man verken har opplevd den hendelsen som minnes eller eksistert i den tiden da det skjedde. Dette er fordi minner kan dannes gjennom stedliggjøring, som gjør fortid til nåtid. Stedliggjøring kan man gjøre for å simulere scenarioer (i dette tilfellet minner) gjennom samlet kunnskap og informasjon om hendelsen for å få følelsen av oversikt og medfølelse. Et eksempel på dette er rekreasjonene av trøndersk bygdeliv på 1800-tallet på Trøndelag Folkemuseum på Sverresborg. Her blir besøkende tatt med på en reise tilbake i tid av guiden og får blant annet delta i en skoletime, komplett med bibelvers, spanskrør og tavlespytting. På denne måten får deltakerne oppleve hvordan det var og de får dannet sitt eget perspektiv.

sverresborg

Med individuelle minner er det lett å kunne binde seg til sitt eget perspektiv og kun det man selv oppfatter av hendelsen, der man med kollektive minner er nødt til å trekke andres synspunkter, oppfatninger og synspunkter inn i sin egen oppfatning. Her må man være bevisst på at man kan ende opp med vansker for å forme eller uttrykke sine egne meninger fordi noen mener det ikke er «riktig» grunnet personlig moral eller politikk. For at et monument skal vekke følelser og at folk skal danne egne perspektiv, må det gjennom et tydelig formspråk. Minnesteder som er tilrettelagt for å minnes en hendelse, trenger ikke alltid konkrete referanser til hendelsen man skal minnes fordi den er en del av vår allmenne kunnskap og dermed også en del av våre felles minner. Minnesteder kan inneholde monumenter, minnesmerker og kunstverk, men de kan også være spontane eller minimalistiske som for eksempel å delta i tradisjonelle ritualer, jubileumsfeiringer, nedlegging av kranser og andre seremonier. Slike ritualer, sosiale, ekspressive og symbolske handlinger er veldig vanlige, både uten og i sammenheng med det man vil anse som vanlige minnesmerker.

For å huske elementer av vår egen fortid eller verdenshistorien generelt har vi minner. Disse minnene er forskjellig avhengig av den som har dem og hva de handler om. Individuelle minner er noe personlig som sitter inne i hjernen til hvert enkelt individ. Disse minnene kan være vanskelig å teste for andre. Andre minner er de felles minnene som finnes i en større sammenheng, for eksempel språk eller symboler. Disse kollektive minnene kan ofte være med på å danne en identitet. Når vi vokser opp blir vi ofte lært at historien er «sånn» og «sånn». Den kommer til uttrykk, gjerne gjennom monumenter som er laget av menneskene som «skaper» historien, de vil dermed at vi bare skal se en side av saken. De har makten til å definere hvordan historien utspilte seg og derfor påvirke meningene folk utvikler. Vi fikk høre et godt eksempel fra Jan Frode under forelesningen på fredag 25.september, der han snakket hvordan to forskjellige klasser, en serbisk og en kosovoalbansk, som i Jugoslavia på 90-tallet (under Kosovo-krigen) fikk høre vidt forskjellige versjoner av hva som skjedde under slaget ved Kosovo i middelalderen. Studentene utviklet dermed forskjellige meninger og oppfatninger om hva som faktisk hadde skjedd. Dette kan ha vært med på å skape større spenning og avstand mellom de to folkeslagene.

Historie og steder henger ofte sammen når det kommer til mange forskjellige begreper. Steder som har en historisk tilhørighet kan på godt eller vondt være med på å styrke et individ, en gruppe eller et samfunn sin identitet og skape forestillinger ut i fra minner som enten har som et individ eller som et flertall. Man kan lett huske hendelser fra fortiden og få en påminnelse om hva som skjedde og hvordan dette har utviklet seg, til og med hvordan den har åpnet for å endre samfunnet og fremtiden.

I denne uken har vi tatt for oss hvordan begreper som minner og identitet fremstår med hovedfokus på eksempler fra Trondheim. Minnesmerket for Klein-familien er med på å vise oss en felles kontekst som blir den generelle oppfatningen. Vi har også vist hvordan monumenter er med på representere et fellesskap, en identitet og stolthet, via statuen av Leiv Eiriksson. Minnesmerker er også der for å påminne oss om noe negativt, eksemplet som er gitt er snublesteinene i forhold til ofrene under Holocaust. Minner er også noe helt sentralt for å huske historien og Trøndelag Folkemuseum representerer dette på en god måte.

Ukens Kilder:

Litteratur:

Stugu, Olav Svein. Historie i bruk. Samlaget 2013.

Kvande, Lise og Naastad, Nils. Hva skal vi med historie? , Universitetsforlaget 2013.

Kilder:

http://www.strindahistorielag.no/wiki/index.php?title=Leiv_Eiriksson_(statue)

https://snl.no/erindring

https://www.youtube.com/watch?v=27ZsQ9PjSW0

http://www.visitnorway.com/no/product/?pid=119262

http://sverresborg.no/utstillinger/frilufts-museet/bygda/skolestua/

Bilde, Statuen av Leiv Eiriksson: http://www.vanderkrogt.net/statues/Foto/no/no001.jpg

Bilde, Trøndelag Folkemuseum: http://www.visitnorway.com/ProductImages/TellUs/TellUs_2025_27_large.jpg

Bildene av snublesteinene og statuen av Cissi Klein er egne bilder.

Advertisements

5 kommentarer om “Historie, minner og steder

  1. Hei!
    Igjen virker det som om dere tar begrepene veldig lett, og at dere forstår bakgrunnen. Dere hadde et fint skille mellom monument og minnested, samt at dere kom med veldig relevante eksempler. Det dere kanskje kan jobbe litt mer med er å utdype eksemplene. Cissi Klein var et veldig fint avsnitt, hvor dere og tok opp historiedidaktikk og hvordan dette kan brukes til å forme historiebevisstheten til trønderske elever, men Leiv Eriksson kunne ha blitt utdypet mer. Kan den ha noe mer med identiteten til de i USA? Hvordan andre måter viser denne statuen norsk historie? Hvordan er denne historien blitt brukt til å forme Norge?

    Denne uken var og teksten litt rotete. Det avsnittet om steder på slutten kunne lett ha blitt integrert inn i teksten tidligere.

    Likt av 1 person

  2. Hei, Historiske studenter!
    Utrolig fint innlegg, det er veldig bra oppdelt og fin flyt mellom temaene, alt i alt en bra sammenhengende tekst! Veldig bra at dere har gått rundt i Trondheim å funne forkjellige minesmerket og monumenter, veldig gode eksempler på det dere snakker om! Er utrolig bra at dere trekker inn undervisningen i teksten, og vi kan godt se at dere har forstått temaene dere skriver om. Dere har også veldig bra eksempler som gjør at det er lett og forstå. Teksten er også bra oppdelt med inledning, hoveddel og avlsutning, og dette er veldig bra det også!
    Alt i alt et utrolig bra innlegg som er veldig lærerikt, samt at dere viser hva dere har lært!
    Gruppe 38 – Historie i praksis

    Likt av 1 person

    1. Hei Historie i Praksis!

      Så gøy å endelig få svare på kommentaren deres, og takk for mye ros – det varmer fem unge hjerter! 😉
      Er det noe dere har lagt merke til at vi kan bli bedre på? Alltid fint med litt konstruktiv kritikk, men om dere ikke har noe, så er det også helt konge, haha!

      God helg! 🙂

      Hilsen Historiske Studenter (Gruppe27)

      Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s